Tańcząca papuga

Obejrzany na YouTube filmik, w którym pokazano papugę tańczącą i tupiącą nóżką w rytm muzyki, zainspirował biologów z Instytutu Nauk Neurologicznych w La Jolla do przeprowadzenia badania tych mądrych ptaków. Czy rzeczywiście 11-letnia kakadu o imieniu Snowball jest zdolna do synchronizowania swoich ruchów z rytmem muzyki?

Zdolność Snowball do potrząsania łapkami i główką mogłaby przynieść nowe metody leczenia chorób zwyrodnieniowych ośrodkowego układu nerwowego takich jak choroba Parkinsona. Aspirant Aniruddh Patel, jeden z autorów badania, nadmienia, iż rytm muzyki pomaga czasami ludziom chorym na Parkinsona w koordynacji swoich ruchów. Na razie jednak naukowcy nie są w stanie wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Jeżeli naukowcom udałoby się zrozumieć, w jaki sposób pracuje mózg papugi w tym konkretnym przypadku, byłby to kolejny krok w rozwoju środków leczniczych.

Na początku naukowcy podejrzewali, że przed kamerą stoi człowiek, który pokazuje papudze ruchy, a ona go naśladuje. Jednakże były właściciel Snowball powiedział, że papugę uczono tańczyć tylko na samym początku – rytmiczne ruchy w takt muzyki pokazywały jej i dzieci, i osoby dorosłe. W sierpniu 2008 roku naukowcy odwiedzili mądrego ptaka w schronisku Bird Lovers Only. Ptaka oddano do schroniska wraz z ulubionym fotelem i CD z piosenką. Naukowcy kilka razy odtwarzali papudze piosenkę, zmieniając za każdym razem szybkość odtwarzania. Wszystkie ruchy Snowball zarejestrowane zostały na filmie wideo.

Spowolnienie tempa muzyki spowodowało, że papuga zaczęła wykonywać ruchy wolniejsze, których nie wykonywała, gdy tempo muzyki było szybkie. Obliczenia statystyczne dowiodły, że ruchy kakadu nie są przypadkowe i rzeczywiście papuga tańczy tak, jak umie, w rytm muzyki.  Już niedługo naukowcy zajmą się badaniem, czy tańce ptaka odpowiadają jego ruchom naturalnym na przykład w okresie godowym, czy Snowball wypracował po prostu swoje indywidualne ruchy. Naukowców interesuje również, czy Snowball będzie umiał tańczyć z partnerem. JSL