Większość widzów programów rozrywkowych i informacyjnych będzie ubiegły rok kojarzyć ze śmiercią znanych aktorów, muzyków oraz doniesieniami o straszliwych wydarzeniach wojny w Syrii (która zresztą trwa już 5 lat, choć niestety, podobnie jak konflikt na Ukrainie - wielu się "opatrzyła"). Jednak 2016 to nie tylko tragedie i smutek, to także czas wyjątkowych naukowych odkryć, które podsumował portal IFLS

1. We wnętrzu Ziemi wciąż przemieszcza się gigantyczny metalowy wąż.

Brzmi to zupełnie jak ziszczenie nordyckich mitów o Jörmungandrze.  Olbrzymi gad miał być w stanie opasać całą Ziemię i przy tym złapać koniec swojego ogona. W tym roku wewnątrz płynnego jądra planety odkryto coś, co naukowcy określili jako rzekę ciekłego żelaza, która okrąża teren pod Alaską i Syberią. To najszybciej poruszający się obiekt pod naszymi stopami, a zarazem ważny element ziemskiego pola magnetycznego. Co ciekawe, podobno przyspiesza.

2. Poznaliśmy sekret serca Plutona

Po tym sonda New Horizons w 2015 go odwiedziła Ziemię obiegły przepiękne zdjęcia powierzchni planety z obszarem przypominającym symbol serca. Natychmiast zaroiło się także od teorii wyjaśniających ten fenomen.

Najbardziej przekonująca z nich mówi, że jest to gładka powierzchnia radioaktywnego morza z górami z zamrożonego azotu. Jednak jeśli istnieje coś ciekłego na powierzchni tego zmrożonego świata, to znaczy, że musi też istnieć jakieś źródło ciepła. Pluton jest za mały i zbyt daleko by zrzucić to na Słońce, zatem gdzieś w jego wnętrzu powinno znajdować się źródło ciepło - na przykład rozkładające się pierwiastki promieniotwórcze.

3. Himalaje pożarły kiedyś cały kontynent

Zderzenie indyjskiej płyty tektonicznej z euroazjatycką praktycznie pogrzebało cały kontynent pod rozgrzanymi do stanu ciekłego skałami. Orientacyjnie określa się to wydarzenie na 40-60 milionów lat temu. Patrząc na dzieje planety z szerokiej perspektywy cały czas unosimy się i bujamy na ziemskim płaszczu.

4. Rekiny polarne żyją nawet 400 lat

Analizując rozwój soczewek wewnątrz oczu odłowionych rekinów polarnych naukowcy określili wiek najstarszej napotkanej samicy. Okazuje się, że te zwierzęta mogą przetrwać prawie 400 lat. Co ciekawe, nie jest to jednostkowy przypadek. Dla porównania najdłużej żyjący człowiek w historii dożył 122 lat. Warto dodać, że rekin nie jest najbardziej długowiecznym zwierzęciem świata. Chiński małż, który oficjalnie zmarł w 2006 roku wedle obliczeń naukowców miał 507 lat! Dlatego nazwano go Ming, ponieważ w Chinach był to czas panowania dynastii Ming.

5. Druga Ziemia

Proxmia B to planeta, której istnienie ogłoszono w sierpniu. Jest ona tak umiejscowiona w swoim układzie gwiezdnym, że występuje tam bardzo wysokie prawdopodobieństwo występowania wody w stanie ciekłym. Możliwe, że nawet ma własną atmosferę. A to oznacza, że może istnieć inne miejsce, gdzie ludzkość mogłaby podążyć szukając życia i ... miejsca do życia. Jedyny kłopot to odległość - 4 lata świetlne od Ziemi.