Te ślimaki zmieniają płeć szybciej, gdy są razem

Wiele gatunków zwierząt zmienia płeć. Często dzieje się to po osiągnięciu określonych rozmiarów ciała. Może się to wydarzyć także pod wpływem dotyku.

Jeden z gatunków ślimaków wodnych o nazwie Crepidula marginalis na początku życia przybiera płeć męską, później zaś, kiedy dorośnie, zmienia się w samicę. Nowe badanie przeprowadzone przez badaczy z amerykańskiego Smithsonian Institution pokazuje, że z dwóch samców, które są trzymane razem i mogą się dotykać, większy szybciej zamienia się z samicę, natomiast mniejszy – później. Dla całego efektu kluczowy jest dotyk. Badanie opisano na łamach „The Biological Bulletin.”

Gatunek Crepidula marginalis zamieszkuje tropikalne oceaniczne wody przybrzeżne, kryje się pod skałami, żywiąc się planktonem. Często osobniki tego gatunku spotyka się w parach lub trójkach, składających się z większej samicy z jednym lub dwoma mniejszymi samcami jadącymi „na oklep” na jej muszli.

Samce mają stosunkowo duże członki, niekiedy tak długie, jak ich całe ciało, które niezbyt stosownie wyrastają im z prawej strony głowy. Ten rozbudowany aparat jest niezbędny, żeby sięgnąć pod muszlę samicy w trakcie kopulacji. Kiedy osobnik zmieni się w samicę, penis kurczy się i zanika. W tym czasie wykształcają się żeńskie narządy rozrodcze.