To były czasy geniuszy! Dziś o nich znacznie trudniej

Epoka wiktoriańska była czasem rozkwitu nauki i przemysłu. Pod koniec XIX wieku liczba wielkich wynalazków przypadająca rocznie na miliard osób wynosiła 16, dziś – zaledwie 4.

Charles Wheatstone (1802–1875)

Wynalazca  elektrycznego telegrafu  (1837 r.), który został uroczyście wypróbowany na trasie kolejowej Euston-Camden. Elektryczny telegraf był dostępny w większości brytyjskich miast już od 1857 r. Wheatstone wynalazł również  stereoskop (1840 r.), czyli przyrząd optyczny przeznaczony do oglądania fotografii tego samego obiektu wykonanych z dwóch różnych punktów widzenia, co dawało wrażenie trójwymiarowości.

George Stephenson (1781–1848)

Inżynier, ojciec brytyjskich kolei parowych, swój  pierwszy parowóz  – wykorzystywany do transportu węgla – zbudował w 1814 roku. Lokomotywa mogła ciągnąć 30 ton ładunku z prędkością 6 km/godz. W roku 1825 Stephenson zbudował parowóz Locomotion dla kolei Stockton & Darlington, który osiągał już 39 km/godz. Do parowozu doczepiono pierwszy w historii wagon pasażerski Experiment. Syn George’a Robert również został inżynierem kolejnictwa.

Michael Faraday (1791–1867)

Fizyk, chemik, samouk, profesor Instytutu Królewskiego i Uniwersytetu w Oksfordzie, w 1831 roku odkrył zjawisko indukcji elektromagnetycznej, która może być wykorzystana do wytwarzania prądu elektrycznego. Opisał też zasadę  działania  silnika elektrycznego  – jego model zbudował inżynier Jacobi von Moritz.

Karol Darwin (1809–1882)

Przyrodnik, twórca teorii ewolucji, zgodnie z którą wszystkie gatunki pochodzą od wcześniejszych form. Jako jeden z pięciu Brytyjczyków spoza rodziny królewskiej został pochowany za zasługi w Opactwie Westminsterskim – obok Isaaca Newtona.

Lord Kelvin (1824–1907)

Brytyjski fizyk pochodzenia irlandzkiego, w roku 1854 sformułował drugą zasadę termodynamiki, badał elektryczność i magnetyzm. W 1848 r. oszacował wartość temperatury zera bezwzględnego (-273,15O C). Lord Kelvin jest też twórcą transatlantyckiego telegrafu i  lustrzanego galwanometru .