To najbardziej pożądana cecha na rynku pracy. Jak ją osiągnąć?

Spostrzegawczość i kreatywność, chociaż brakuje jednoznacznej, zwięzłej definicji tych pojęć, oddającej ich złożoność, jedno jest pewne – można i warto je ćwiczyć.
To najbardziej pożądana cecha na rynku pracy. Jak ją osiągnąć?

Amerykańska aktywistka Mary Lou Cook uważała, że kreatywność  to „wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa”. Jej definicja nie ma wprawdzie charakteru naukowego, za to bardzo przemawia do wyobraźni. Z kolei wyobraźnia jest ważną składową kreatywności – podobnie jak spostrzegawczość, czyli umiejętność dostrzegania relacji pomiędzy określonymi obiektami.

Dlaczego warto być kreatywnym? Agnieszka Biela, trenerka umiejętności psychospołecznych z Ośrodka Twórczego Rozwoju „Skrzydlata Żyrafa” mówi:

„Warto rozwijać w sobie postawę kreatywną, ponieważ pomaga ona elastyczniej reagować na wyzwania. Osoby twórcze łatwiej odnajdują się w nowych warunkach, szybciej znajdują rozwiązania problemów. Są też zazwyczaj bardziej otwarte na innych ludzi, potrafią przyjmować nawet odległą dla siebie perspektywę, dzięki czemu łatwiej odnajdują się w sytuacjach wymagających współpracy”.

Warto zatem pracować nad kreatywnością, bo przydaje się nie tylko w pracy, ale i w codziennym życiu. Można wykorzystać ją do niesztampowego rozwiązywania problemów, gdy adaptujemy się w nowym otoczeniu, Co tu dużo mówi – kratywność ułatwia życie. 

Według Agnieszki Bieli postawę taką warto rozwijać już od najmłodszych lat. Temu właśnie służyć ma jej książka i gra „Spostrzegawczość z kameleonem Leonem”. Na rozwijanie kreatywności nigdy nie jest za późno, służą temu techniki, które można wprowadzić w życie od zaraz i stosować na co dzień aż wejdą nam w krew. Więcej o tym, jak rozwijać twórcze myślenie w każdym wieku przeczytacie w zakładce Kreatywność na naszej stronie internetowej.