Truskawki są źródłem potasu, błonnika i witaminy C (porcja truskawek – osiem sztuk – ma więcej witaminy C niż pomarańcza). To jednak nie koniec ich cennych właściwości. Ekstrakt z truskawek chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV, przedłuża żywotność komórek i redukuje zniszczenia powstałe w DNA - odkryli badacze z Włoch i Hiszpanii.

Naukowcy przypuszczają, że za korzystnym wpływem truskawek na fibroblasty (komórki skóry właściwej) stoją antocyjany - substancje, które nadają owocom czerwony kolor.

"Te składniki mają istotne właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i przeciwnowotworowe, a także są zdolne do modulowania procesów enzymatycznych" - mówi Sara Tulipani z University of Barcelona (Hiszpania).

Badacze mają nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości uda się wykorzystać profilaktyczne działanie truskawek do produkcji kosmetyków, chroniących przed promieniowaniem ultrafioletowym, a właściwie przed zmianami zapalnymi i zwyrodnieniowymi, do których może doprowadzić ekspozycja na promienie UV.

(Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl)