Trzęsienie okiem satelity

Satelity pozwoliły sprawdzić, jak rozchodziło się trzęsienie ziemi we włoskim mieście L’Aquila.

Zdjęcia z satelitów Envisat należącego do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz COSMO-SkyMed należącego do Włoskiej Agencji Kosmicznej pomogły przeanalizować trzęsienie ziemi, które nawiedziło włoską miejscowość L’Aquila położoną w regionie Abruzja. Trzęsienie o sile 6,3 w skali Richtera zniszczyło miasto 6 kwietnia. Naukowcy z Istituto per il Rilevamento Elettromagnetico dell’ Ambiente (IREA-CNR) oraz Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia przeanalizowali dane ze spektrometrów radarowych Synthetic Aperture Radar (SAR). Dzięki temu udało się przeanalizować deformacje terenu w czasie trzęsienia ziemi. Naukowcy użyli metody SAR Interferometry (InSAR). Porównanie dwóch lub więcej zdjęć radarowych tego samego terenu pozawalają odkryć nawet kilkumilimetrowe przesunięcia gruntu. Z kolei dane uzyskane przed i po trzęsieniu pozwalają wyznaczyć mapę fal przebiegających po powierzchni ziemi. Według Stefano Salvi z zespołu zajmującego się zdalną analizą trzęsień ziemi w Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia interferogramy pokazują dziewięć szerokich pasm zlokalizowanych między miastami L’Aquila i Fossa, które odpowiadają obszarowi o największych przesunięciach ziemi, sięgających 25 centymetrów. W kolejnych miesiącach naukowcy będą w dalszym ciągu opracowywać kolejne interferogramy, aby sprawdzić, jakie deformacje gruntu będą zachodzić po ostatnim trzęsieniu. h.k.