Wkurzasz się na męża/żonę? Sprawdź sobie poziom cukru! [BLOG]

Nasz „żarłoczny“ mózg nieźle mąci nam w głowach. W ciągu dnia zużywa tak dużo glukozy, że niekiedy wieczorami jej poziom w naszej krwi mocno spada. A wtedy łatwo tracimy nad sobą kontrolę i – jak właśnie dowiedli naukowcy – możemy odreagowywać to na najbliższych.

Nikogo nie zdziwi informacja, że głodny współmałżonek to współmałżonek poirytowany, niecierpliwy i skłonny do wybuchów. Badacze z kilku amerykańskich uniwersytetów, którzy właśnie opublikowali na ten temat badania w czasopiśmie „PNAS”, Ameryki nie odkryli. Ich praca zasługuje jednak na uwagę z powodu oryginalnego, a jednocześnie cudownie prostego eksperymentu, jaki przeprowadzili. Udział w nim wzięło 107 małżeństw oraz… laleczki voodoo.

Eksperyment trwał 21 dni. W tym czasie i paniom i panom dwa razy dziennie mierzono poziom glukozy. Każdego wieczora współmałżonkowie udawali się do oddzielnych pomieszczeń z laleczką voodoo w garści oraz 51 szpilkami. W samotności mieli wyobrazić sobie, że laleczka to ich współmałżonek, a następnie – w zależności od tego, jak bardzo się tego dnia na niego wkurzyli – wbić mu dowolną liczbę szpilek.

Jak można się domyśleć, więcej szpilek wbijali ci, którzy mieli niski poziom glukozy we krwi. Naukowcy tłumaczą to następująco: nasza zdolność do samokontroli zależy od tego, ile mamy energii. Gdy jej brakuje, nerwy nam dosłownie puszczają.

Do czego jesteśmy wtedy zdolni? Wyjaśniła to druga część eksperymentu, przeprowadzona po trzech tygodniach. Małżonkowie zostali posadzeni w oddzielnych pokojach i grali ze sobą na komputerze. Zwycięzca mógł zaaplikować przegranemu głośny, nieprzyjemny dźwięk – tak długi, jak miał ochotę (to badanie było oszukane: w rzeczywistości każdy z badanych grał z komputerem – chodziło o to, by zmierzyć tylko natężenie dźwięku).

I znów, jak poprzednio, ci, którzy mieli mało cukru we krwi, byli skłonni torturować partnera życiowego dłuższym i głośniejszym hałasem. Zdaniem badaczy wskazuje to, że poziom glukozy może mieć bezpośredni związek z agresją domową i przemocą w rodzinie.

Wnioski z eksperymentu – zawsze wieczorem miej pod ręką coś słodkiego, co możesz podsunąć ukochanemu – wydały mi się tak oczywiste, że aż sprawdziłam, kto finansował badania. Nie, nie byli to producenci słodkości, tylko amerykańska Narodowa Fundacja Nauki (National Science Foundation).

Więcej o konfliktach: