Wydrukowano komórki oka

Badanie prowadzono z wykorzystaniem komórek zwierzęcych. Naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge są przekonani, że ich praca stanie się przełomem w zindywidualizowanych terapiach dla osób z uszkodzeniami siatkówki.

Naukowcom udało się wydrukować nowe komórki oka, które mogą być wykorzystane do leczenia najcięższych wad wzroku, prowadzących do ślepoty.

Do uszkodzenia siatkówki mogą prowadzić liczne, nawet powszechne choroby oczu. Skutkiem są narastające problemy z widzeniem, stopniowa utrata wzroku, która uniemożliwia oglądanie telewizji czy rozpoznawanie twarzy na ulicy.

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge wykorzystali znaną technologię drukowania, podobną do tej jaką stosuje się w drukarkach atramentowych. W ten sposób stworzyli dwa typy komórek siatkówki dorosłych szczurów – komórki zwojowe i glejowe. Są to komórki, które przekazują informacje z oka do odpowiednich części mózgu, a także wspierają i chronią neurony. Ich uszkodzenie prowadzi to do utraty wzroku.

– Utrata komórek nerwowych w siatkówce oka jest cechą wielu chorób prowadzących do ślepoty. Regularne rozmieszczenie komórek względem siebie jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania wzroku – mówią autorzy badania.

Brytyjscy naukowcy mówią, że wydrukowane komórki były żywe, sprawne i zdolne do przetrwania w warunkach laboratoryjnych. Naukowcy chcą teraz przeprowadzić podobny eksperyment na ludziach. Wierzą, że w przyszłości ich metoda pomoże leczyć zaawansowane choroby wzroku.