Zanurzyć się we wszechświecie

„Pod jednym niebem”
atrakcja dla najmłodszych z udziałem bohaterów „Ulicy Sezamkowej”; opowieść o Słońcu, Księżycu, gwiazdach i gwiazdozbiorach.

To jedno z najnowocześniejszych planetariów na Ziemi. Gwiazdy, galaktyki, filmy i pokazy – Niebo Kopernika czeka na
wszystkich, którzy chcą odlecieć w kosmos!

Planetarium zajmuje część Centrum Nauki Kopernik usytuowaną tuż przy Wiśle. Z zewnątrz przypomina ogromnych rozmiarów głaz narzutowy. Osoby znajdujące się wewnątrz mogą obserwować panoramę Wisły, prawobrzeżnej Warszawy (łącznie z powstającym Stadionem Narodowym) oraz tereny otaczające budynek. Konstrukcja planetarium, jego wyposażenie i program pokazów gwarantują, że będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu. „Projektora gwiazdowego Megastar-II A nie ma jeszcze nikt w Europie” – podkreśla Maciej Ligowski z Nieba Kopernika. Obraz wyświetlany przez ten projektor i rzutniki cyfrowe można oglądać na sferycznym, ważącym trzy tony ekranie o średnicy 16 metrów, który otacza widzów ze wszystkich stron. Będą mogli przyjrzeć się dokładnie gwiaździstemu niebu, odbyć podróż po Układzie Słonecznym czy przez galaktykę. Poszczególne obiekty można powiększać, opisywać itp. Obraz nieba jest znakomity – pozwala np. zobaczyć każdą z 2 mln gwiazd tworzących Drogę Mleczną. Wyposażenie Nieba Kopernika uzupełnia pięć głośników wielkiej mocy i dodatkowy tzw. głośnik w zenicie (na środku kopuły, nad głowami widzów).

POKAZY

„Ziemia, Księżyc i Słońce”
dla uczniów szkół podstawowych; obejmuje podstawową wiedzę o Układzie Słonecznym, porach roku, gwiazdozbiorach i podróżach kosmicznych.

„Czarne dziury. Podróż w nieznane”
dla licealistów i osób zainteresowanych kosmosem; przedstawia właściwości tych niezwykłych ciał niebieskich.

„Początek ery kosmicznej”
film o podboju kosmosu dokonanym w ciągu ostatniego półwiecza, od wystrzelenia pierwszego sputnika po czasy turystyki orbitalnej.

„Opowieści nieba Majów”
pokaz dla widzów pasjonujących się starożytnymi cywilizacjami; przedstawia mity o stworzeniu świata i człowieka, kalendarz i system liczbowy Majów.

Niebo Kopernika zostanie oficjalnie otwarte 19 czerwca 2011 r.

Wszelkie informacje o Centrum Nauki Kopernik – www.kopernik.org.pl