Zapalniczka benzynowa

Jest tak niezawodna, że nie zabrakło jej na żadnym polu walki po 1935 roku

Choć składa się z ponad dwudziestu elementów, zasada jej działania jest bardzo prosta. Po otwarciu zapalniczki benzyna wydobywa się z niej przy pomocy knota. Potrzebna do zapłonu iskra powstaje zaś dzięki obracaniu metalowego kółka dociskanego do krzesiwa. Żeby zgasić zapalniczkę, wystarczy ja zamknąć. Produkcją takich zapalniczek zasłynęła amerykańska firma Zippo. Wielką popularność zdobyły w czasie II wojny światowej. Choć firma nigdy nie podpisała żadnego kontraktu z wojskiem, żołnierze sami nalegali, aby zapalniczki benzynowe wchodziły w skład podstawowego wyposażenia. Zawsze odpalały za pierwszym razem (w latach 50. zapalniczkę znaleziono w brzuchu złowionej ryby – zadziałała za pierwszym razem) i są prawdziwie wiatroodporne. Ta ostatni cecha powoduje, że bardzo trudno zgasić płomień dmuchnięciem. Najlepiej po prostu zamknąć zapalniczkę.  Zapalniczki Zippo od 1933 roku produkuje się je w prawie niezmienionej formie. Jednak bardzo duża liczba modeli sprawiła, że są bardzo chętnie kolekcjonowane. Wg danych firmy, co piąty użytkownik tych zapalniczek, zaczyna je zbierać hobbystycznie. Każda z nich ma dożywotnią gwarancję – w razie potrzeby można ją odesłać do producenta, gdzie zostanie za darmo naprawiona.

KnotWylotSprężynka dociskająca kółko do kamieniaNit mocujący kółkoKorpus z benzynąKulki materiału absorbującego nasączone benzyną, znajdujące się w korpusieFilcowa podkładkaKrzemień wraz z ząbkowanym kółkiem stanowi krzesiwoŚruba mocującaObudowa.

Więcej:naukaogień