Zastrzyk zamiast kastracji

Nowy lek był testowany na razie jedynie na myszach, ale obiecujące wyniki pozwalają sądzić, że już niedługo właściciele zwierząt nie będą musieli podejmować decyzji o kastrowaniu czy sterylizowaniu ukochanych pupili. Zastrzyk ma być prostszą i o wiele bardziej humanitarną metodą.

Naukowcy z USA opracowali zastrzyk, który może zapewnić długotrwałą antykoncepcję dla zwierząt domowych.

W nowej terapii wykorzystano nieszkodliwego wirusa AAV, który spowodował zneutralizowanie hormonu uwalniającego gonadoliberynę (GnRH). Naukowcy określają ten hormon jako “główny regulator reprodukcji” u wszystkich kręgowców. Bez GnRH zwierzęta są bezpłodne. W przeszłości podejmowano już próby blokowania GnRH za pomocą szczepienia, ale rezultaty były krótkoterminowe.

Teraz zespół z California Institute of Technology wykazał, że stymulowanie GnRH za pomocą wirusa AAV powoduje bezpłodność myszy przez dłuższy czas. Efekt po zabiegu utrzymywał się co najmniej przez dwa miesiące. Większość myszy została bezpłodna już do końca życia.

Zdaniem naukowców zablokowanie GnRH  to idealna metoda, by zablokować płodność, ale także wszelkie niepożądane zachowania związane z rozrodczością.

Dalsze badania pozwolą sprawdzić, jak nowa metoda sprawdza się u innych ssaków, takich jak psy i koty. Badania zostały opublikowane w piśmie Current Biology.

Więcej:zwierzęta