Nastawienie zmienia wszystko! Jest jak filtr przez który patrzymy na rzeczywistość: siebie, swoją pracę, konkretne czynności, drugiego człowieka. Decyduje o tym, czy nasze życie jest dobre, pozytywne, radosne, a relacje sycące.

Każdego dnia w swojej pracy spotykamy się z różnymi przejawami pozytywnego i negatywnego nastawienia innych. Kontakt z pierwszymi uskrzydla, sprawia, że chce nam się bardziej. Lubimy się otaczać osobami, które są zazwyczaj pozytywnie nastawione, inspirują nas i sprawiają, że rośnie nasza życiowa energia. Poprzez pozytywny przykład uczymy się od takich osób jak stawać się lepszymi ludźmi. Kontakt z negatywnym nastawieniem wysysa naszą energię i ochotę do działania. Unikamy osób, które ciągle narzekają, przyjmują rolę ofiary, albo w nieświadomy sposób rozsiewają negatywną energię.

Jak stać się osobą, która będzie swoim pozytywnym nastawieniem inspirować innych i podnosić jakość wspólnej pracy? Jak wyzwolić w sobie entuzjazm i energię nawet w gorsze dni? Naucz się świadomie zarządzać swoim wewnętrznym nastawieniem, aby wspierało cię w realizacji twoich celów i wyzwalało radość życia i chęć do działania zarówno w tobie, jak i wszystkich wokół.

Technika 1

Określ, nazwij i spisz co ma dla ciebie wartość i sens, co jest dla ciebie naprawdę ważne

Nasze nastawienie zależy od tego, czy w swojej pracy respektujemy to, co jest dla nas ważne. Jeśli postępujemy wbrew naszym istotnym wartościom, może pojawić się wewnętrzny sprzeciw i opór. Na przykład, jeśli głęboko wierzymy w sens otwartej komunikacji, to może być nam trudno odnaleźć się w środowisku pracy, które przyjęło jako zasadę to, że nie rozmawia się o trudnościach i wyzwaniach wprost, tylko poprzez szefa. Jeżeli cenimy sobie niezależność i autonomiczność, to może nam trudno być pozytywnie nastawionym, kiedy nasze decyzje nie są uwzględniane bez ważnych, zrozumiałych dla nas argumentów. I odwrotnie, kiedy ważne dla nas rzeczy, w których sens głęboko wierzymy, są respektowane i my sami dbamy o to, aby tak było, wówczas pozytywne nastawienie pojawia się samoczynnie. Na przykład, gdy jedną z naszych wartości są nowe wyzwania, rozkwitamy w sytuacjach, gdy dbamy, aby je mieć. Aby świadomie wpływać na swoje nastawienie, i rozumieć od czego zależy, spróbuj pogłębić świadomość swoich wartości. 

Odpowiedz sobie na pytania:

  • W co wierzysz lub mocno popierasz w swojej pracy?   
  • Dlaczego to jest ważne? Co jest dla ciebie jeszcze ważniejsze od tego, co osiągniesz realizując tą wartość?
  • Wybierz 2-3 wartości, które chcesz jeszcze pełniej realizować poprzez swoje działania zawodowe. Zapisz je poniżej i znajdź praktyczne sposoby jak to zrobisz.

Lista przykładowych wartości w pracy:

  • Spójność wewnętrzna
  • Przyjaźń
  • Szczerość
  • Wdzięczność
  • Duma
  • Pogoda ducha
  • Niezależność finansowa
  • Zaufanie
  • Wolność

Technika 2

Przejmij ster swojego samopoczucia

Zazwyczaj zdajemy sobie sprawę z nieprzyjemnych emocji u siebie lub innych, dopiero w momencie kiedy doświadczamy już silnej złości. W tym momencie na mądre działanie jest już za późno. Dlatego warto zwrócić uwagę na symptomy mogącego pojawić się kryzysu zanim on nadejdzie.

Jakie sytuacje czy zachowania innych osób, albo twój sposób postępowania ze sobą są wyzwalaczami twojego negatywnego nastawienia? Przyjrzyjmy się jednej z takich sytuacji. Trzydziestodwuletnia menadżerka w korporacji zauważa, że za każdym razem, gdy szef prosi ją o wykonanie zadania, w które ona nie wierzy (bodziec 1), a ona zgadza się na to,  czego tak naprawdę nie chce i w co nie wierzy (reakcja 1), wówczas rośnie jej złość na samą siebie i frustracja oraz niechęć do pracy (skutek 1). Aby przerwać łańcuch bodziec – skutek, warto przeanalizować alternatywne reakcje na bodziec, które mogą doprowadzić do bardziej sycących i użytecznych skutków. Na przykład mogłaby wyrazić swoje prawdziwe zdanie wobec propozycji szefa zamiast się na nią bezdyskusyjnie zgadzać (reakcja 2), dzięki czemu mogłaby wywiązać się rozmowa o zasadności propozycji szefa i aktywne poszukiwanie sensownych działań (skutek 2).

Szybko wychwytuj pojawienie się negatywnego nastawienia i opracuj własne sposoby przerwania łańcucha bodziec-reakcja-skutek wypełniając poniższy schemat:

 

BODZIEC 1                                          REAKCJA 1                                                         SKUTEK 1

……………………………………                ………………………………………………                  ……………………………………………..

……………………………………                ………………………………………………                  ……………………………………………..

                                                               ALTERNATYWNA REAKCJA 2                      SPODZIEWANY SKUTEK 2

                                                               ………………………………………………                  ……………………………………………..

                                                               ………………………………………………                  ……………………………………………..

                                                               ALTERNATYWNA REAKCJA 3                      SPODZIEWANY SKUTEK 3

                                                               ………………………………………………                  ……………………………………………..

                                                               ………………………………………………                  ……………………………………………..

„Rani nas nie to, co nam się przytrafia, lecz nasza reakcja na to”.  Steven Covey