Dlaczego naukowcy wyjeżdżają do pracy za granicę? [BLOG]

Jan Stradowski

Szef działu nauki „Focusa”, z wykształcenia lekarz medycyny, z zamiłowania biolog i przyrodnik. W Radiu TOK FM prowadzi audycję „Człowiek 2.0”. Więcej – www.stradowski.net.

Zapraszam do słuchania audycji "Człowiek 2.0" w TOK FM. W najbliższą sobotę po godz. 14:40 i 15:40 porozmawiamy o mobilnych naukowcach.

Wyjazdy do innych placówek są niejako wpisane w zawód naukowca. Pamiętam, że mój tata był na stypendium w Instytucie Maksa Plancka w Mülheim an der Ruhr i odwiedzając go - jako uczeń szkoły podstawowej - po raz pierwszy w życiu zobaczyłem akcelerator cząstek. Od kiedy jesteśmy w Unii Europejskiej, łatwiej jest zarówno studiować za granicą, jak i pracować w światowej klasy ośrodkach badawczych.

Dlaczego dziś naukowcy wyjeżdżają do innych krajów? I z czym wiąże się naukowa mobilność? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: dr Anna Łosiak, geolog planetarny z Instytutu Nauk Geologicznych PAN oraz Orest Matveichuk, pracownik Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN. Oboje korzystali z grantów w ramach programu Marie Skłodowska-Curie actions.

Przy okazji polecam audycje archiwalne o młodych naukowcach i eksperymentach na zwierzętach.

Nowego odcinka "Człowieka 2.0" możecie posłuchać 17 czerwca o godz. 14:40 (pierwsza część) i 15:40 (druga część) na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!

• Kategoria: Człowiek