Rekord toru i spalania

Nissan ustanawia rekord okrążenia toru Nürburgring dla samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi.

Producenci samochodów zaczynają się ścigać po rekordy w swoich czystych autach. To dlatego Nissan 23 lipca 2008 r. odbył jazdy testowe swojego ekologicznego X-Traila.
Jazdy testowe na Północnej Pętli (Nordschleife) toru Nürburgring w niemieckim regionie Eifel są często odwoływane z powodu deszczu. Jednak deszczowa pogoda nie powstrzymała Nissana przed przeprowadzeniem jazd testowych modelu X-Trail napędzanego ogniwami paliwowymi i ustanowieniem rekordu czasu okrążenia tego słynnego toru wyścigowego przez pojazd z takim napędem.
Frank Eickholt, członek zespołu Nissan uczestniczącego w wyścigu 24-godzinnym na Nürburgring i pasjonat Nordschleife, umiejętnie poprowadził wart 1,3 mln euro prototyp przez „Zielone Piekło” – jak często nazywany jest tor – na standardowych oponach ulicznych. Mimo że nawierzchnia liczącej 20,8 km trasy była przez cały czas mokra – co utrudniało agresywną jazdę – Eickholt był pod wrażeniem osiągów modelu X-Trail FCV, który pokonał tor w czasie 11 minut i 58 sekund.
– Byłem bardzo zaskoczony tym, jak komfortowo prowadzi się pojazd napędzany ogniwami paliwowymi. Wystarczy wsiąść, obrócić kluczyk w stacyjce i już można jechać jak w zwyczajnym samochodzie – powiedział Eickholt.
– Mimo że niektóre podjazdy nie należały do łatwych, prędkość wciąż była imponująca. Gdyby nie było tak mokro, mógłbym bardziej dynamicznie wychodzić z zakrętów. Jestem pewny, że wynik byłby wtedy lepszy o jakieś 30-40 sekund – dodał kierowca.
Pięciomiejscowy X-Trail FCV to pojazd elektryczny o zerowej emisji spalin, poruszający się niemal bezgłośnie. Samochód napędzany jest prądem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowaną w nim baterię wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczność jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzącej między wodorem – zmagazynowanym pod ciśnieniem 700 barów w zaprojektowanym w tym celu zbiorniku – i tlenem. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna.
Prąd elektryczny kierowany jest do inwertera, który zasila potężny silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prędkość maksymalną 150 km/h i ma zasięg 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 90 kW (120 KM), przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm.
W samochodzie zastosowano akumulator skonstruowany z wykorzystaniem najnowszej technologii. Jest to zaprojektowany przez firmę Nissan kompaktowy akumulator litowo-jonowy z cienkimi laminowanymi ogniwami. Akumulator ten służy do uruchamiania pojazdu, jest też dodatkowym źródłem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstająca w czasie zwalniania jest odzyskiwana i wykorzystywana do ładowania akumulatora, aby później można było znów ją wykorzystać.
W ramach prac rozwojowych, które wciąż znajdują się na wczesnym etapie, Nissan stara się poprawić wytrzymałość komponentów pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi (FCV), opracować przełomowe udoskonalenia instalacji do przechowywania wodoru oraz obniżyć koszty technologii. Firma ma nadzieję, że seryjną produkcję pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi uda się rozpocząć do 2015 r.
Model X-Trail FCV to element realizacji Zielonego Programu Nissan 2010 – średnioterminowej proekologicznej strategii, której celem jest obniżenie emisji dwutlenku węgla przez produkty tej firmy i jej zakłady na całym świecie, a także zmniejszenie emisji pozostałych substancji znajdujących się w spalinach. Nissan chce też rozwinąć recykling. h.k.