Prenumerata

Magazyn Coaching 02/2018

Jak wyznaczać sobie cele, podnieść się po porażce, zbudować swoją markę?

Magazyn Coaching 2/2018

Też pracuję w korpo. I to takim w samym środku Mordoru! (Naprawdę ktoś jeszcze nie wie,  co to i gdzie to? Szczęściarze!)*. Też mamy swoje działy HR, PR, marketingu, sprzedaży, dystrybucji, reklamy, badań, kontrolingu. Komuś raportujemy i ktoś raportuje nam. Sporo jest książek, także naukowych o relacjach służbowych, powstały też specjalizacje team coachów czy trenerów zespołowych. Ponoć wiedzą, co robić, kiedy w teamie zgrzyta oraz dlaczego do awantur dochodzi zazwyczaj na linii zespół marketingu – zespół sprzedaży. Ja nie wiem, bo jestem z printu. A print ma na pieńku z online’em.

Zwykle, bo ja akurat lubię zespół internetowego „Coachingu” (mam nadzieję, że z wzajemnością). Dlaczego wyłamujemy się z korporacyjnych schematów? Może dlatego, że odkryliśmy, jak bardzo – mimo różnicy wieku i doświadczeń zawodowych – jesteśmy do siebie podobni. Mamy podobne poczucie humoru, jeździmy na wakacje w te same miejsca, a na studiach chodziliśmy na seminarium do prof. Jerzego Bralczyka. To ostatnie okazało się podczas planowania tematu numeru „Coachingu” – o komunikowaniu się bez przemocy. Hanka Gadomska z online’u opowiedziała o swoim egzaminie z retoryki sprzed kilku lat (też go zdawałam!): w pewnym momencie zdenerwowana westchnęła, cytując wieszcza: „chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”. Na co prof. Bralczyk odparł: „Pani Haniu, naprawdę by pani tego chciała? Proszę pomyśleć, co by się wtedy dopiero zaczęło dziać!”.

No właśnie. Może tu jest klucz do komunikacji, nie tylko w pracy? Żeby zanim wyłożymy kawa na ławę, co naprawdę myślimy o „tym durnym pomyśle”, wstrzymać się przez chwilę. Wysłuchać, może sparafrazować, dać przestrzeń. Powiedzieć wprost, ale bez agresji. Niekoniecznie ze wszystkim się zgadzać, ale też nie zachowywać się jak ork w służbie Saurona.

* okolice Galerii Mokotów na warszawskim Służewcu, gdzie znajdują się siedziby dużych korporacji, w tym także wydawnictw prasowych. Ponoć każde większe miasto w Polsce już ma (lub wkrótce mieć będzie) swój Mordor.

Anita Szarlik
redaktor naczelna

SPIS TREŚCI

s. 6 5 NAUKOWYCH SPOSOBÓW NA…

POPRAWĘ KONCENTRACJI

s.7 PSYCHOPEDIA

30 WARSZTATY

WIOSENNA ODNOWA
ANNA WITKIEWICZ

s. 10 RAPORT
ROZMOWY BEZ PRZEMOCY
Jak mówić, żeby nas usłyszano i jak słuchać, by zrozumieć.

s. 12 KOMUNIKACJA
NURKUJ PO NAJLEPSZE
Język serca kontra język oceny, czyli NVC w praktyce KRYSTYNA ROMANOWSKA

s. 18 CUD PARAFRAZY
BEZCENNE LEKCJE Z PRZEDSZKOLA
Jak odmienić nasze konwersacje, używając tego, co już wiemy
NATALIA DE BARBARO

s. 24 RETORYKA
POTKNIĘĆ, KTÓRE NISZCZĄ DOBRĄ ROZMOWĘ
Najczęstsze błędy w konwersacji
MAGDA KOZIŃSKA


s. 26 ROZMOWY PRZYSZŁOŚCI
JAK DOGADAĆ SIĘ Z KOLEGĄ ROBOTEM - mówi dr Aleksandra Przegalińska
DOROTA MIERZEJEWSKA-FLOREANI

s. 36 ROZMOWY RIENTA
ROBIĘ SWOJE
Anna Lewandowska o walce z wewnętrznym krytykiem i budowaniu swojej własnej marki


s. 44 ŻYCIE
MISTRZOWIE ZMIAN
Sama odwaga nie wystarczy! Do gruntownej zmiany potrzebny jest też plan
ABBY ELLIN


s. 48 ŻYCIE
MYŚL MNIEJ, WIĘCEJ ŻYJ

Dlaczego czasami lepiej sobie odpuścić – tłumaczy Gary John Bishop, autor książki „Unf*ck yourself”
EWELINA JAMKA

s. 50 COACHING DLA POCZĄTKUJĄCYCH

10 MITÓW NA TEMAT COACHINGU
„Jesteś zwycięzcą!” i inne hasła, które nie działają
RAFAŁ NYKIEL

s. 52 PRACA

NIE MYŚL O RÓŻOWYM  SŁONIU
Jak z moli książkowych Zofia Karaszewska i Sylwia Stano zostały „książniczkami”

MAŁGORZATA FIEJDASZ-KACZYŃSKA

s. 56 PRACA

PO SUKCES ZA GRANICĘ
Program „Erasmus dla młodych przedsiębiorców”. Jak z niego skorzystać?
NINA HARBUZ

s. 62 STREFA ZAGROŻENIA

BANKSTERZY I FILANTROPI
Czy można dziś uczciwie zrobić karierę?
MAŁGORZATAFIEJDASZ-KACZYŃSKA

s. 70 APPENDIX
O „PURPOSE”
JACEK SANTORSKI

s.72 SZTUKA BYCIA

ALOHA. DOTYK, KTÓRY KOI
Hawajski masaż pociesza i łagodzi lęki
MAGDA ROZMARYNOWSKA

s. 78 SZTUKA BYCIA

ŻYCIE JEST SEXY
Nasza seksualność realizuje się nie tylko przez seks, ale też przez stosunek do świata
ZUZANNA POL

s. 82 SERIALE RZĄDZĄ
Przyglądamy się „Peaky Blinders”

s. 84 CO PANI CZYTA
PROSTE HISTORIE
JOANNA KUCHARCZYK-CAPIGA o inspirujących lekturach

s. 86 EXLIBRIS

s. 88 MIĘDZY SŁOWAMI

O TYM KOGO UDAJEMY
NATALIA DE BARBARO o maskach i rolach

s. 90 MAPA ROZWOJU
JAK DZIAŁAĆ SKUTECZNIE
MARTA SZESZKO

Kup e-wydanie

Publio
Nexto
E-kiosk
E-gazety