Pokaż ten tekst każdemu, kto nie boi się globalnego ocieplenia. Ten gatunek to zabiło

Mamuty włochate wymarły ok. 10 tys. lat temu, prawdopodobnie wskutek pogorszenia się warunków życia spowodowanego zmianami klimatu.

Do ich zagłady przy- czynili się również nasi praprzodkowie, którzy polowali na nie dla mięsa, futra i kości. Jedna z grup mamutów, które przetrwały najdłużej, zamieszkiwała Wyspę św. Pawła, największą z Wysp Pribyłowa na Morzu Beringa. Mamuty żyły tam jeszcze 5,6 tys. lat temu, czego dowiedli niedawno naukowcy z University of Alaska Fairbanks.

Mamuty zawędrowały w tamte okolice w czasach, gdy Amerykę z Azją łączył ląd. Dopiero podniesienie się poziomu morza uwięziło je na zmniejszającej się stopniowo wyspie (dziś ma ok. 100 km kw. powierzchni). Badacze z Fairbanks są przekonani, że ostatnie mamuty wymarły, gdy na wyspie zabrakło wody pitnej. Tamtejsze jeziora zrobiły się płytkie, mętne i zasolone, co naukowcy wy- wnioskowali z badania izotopowego szczątków zwierząt wodnych i z badań kości samych mamutów. Do wymarcia raczej nie przyczynili się ludzie – nie ma żadnych śladów sugerujących ich „równoległą” obecność na wyspie.

• Kategoria: Przyroda