Bateria dla Gwiazdy Śmierci. Ile trzeba energii by ją napędzić?

Gigantyczne rozmiary kosmicznej stacji Imperium są niczym wobec energii potrzebnej do jej działania.

„To nie księżyc” – trudno zapomnieć ten komentarz Hana Solo na widok gigantycznej kuli unoszącej się w kosmosie. To ona najbardziej mi utkwiła w pamięci podczas pierwszego seansu „Gwiezdnych wojen” w moim życiu. Rozmiary Gwiazdy Śmierci wychodziły poza skalę, z jaką normalnie mamy do czynienia. Zobaczyliśmy ją ponownie na ekranie w filmie „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie”. Warto więc zadać sobie pytanie, które nurtuje wielu fanów tej sagi – w jaki sposób coś takiego mogłoby działać? Naukowa odpowiedź na nie pokazuje, skąd nasza cywilizacja może w przyszłości czerpać energię.

Z filmów wiemy, że Gwiazda Śmierci miała w środku potężny reaktor zasilający nie tylko samą stację, ale też jej napęd oraz zabójczą broń – superlaser łączący wiązki ośmiu potężnych laserów. Był on zdolny do rozbicia całej planety – w „Nowej nadziei” taki los spotkał Alderaan, glob zbliżony wielkością do Ziemi. Jakiej energii do tego potrzeba? Ziemia waży około 6 kwadrylionów kilogramów (kwadrylion to bilion bilionów – jedynka z 24 zerami). Taka masa wytwarza ogromną grawitację, więc energia rozbijającego ją lasera musiałaby być większa niż energia łącząca materię planety. Minimum, jakiego potrzebujemy, to 2,24 x 10^32 dżuli, czyli 224 miliony miliardów miliardów megadżuli.

Ile energii można uzyskać z kilograma paliwa?

Nasza cywilizacja do dziś opiera się przede wszystkim na reakcji spalania związków węgla. Wiadomo już jednak, że paliwa kopalne nie zaspokoją rosnącego zapotrzebowania naszej cywilizacji na prąd. Dlatego przyszłość ziemskiej energetyki to elektrownie jądrowe. Oczywiście do zasilania Gwiazdy Śmierci nawet fuzja termojądrowa byłaby zbyt mało wydajna...