- Potrafimy zidentyfikować odległe galaktyki i badać cząsteczki mniejsze od atomu. Jednak wciąż nie odkryliśmy tajemnicy mózgu - powiedział prezydent Barack Obama.

Obecnie naukowcy mogą monitorować aktywność pojedynczego neuronu za pomocą elektrod. Mogą także oglądać cały mózg m.in. za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Wszystko poza tym nadal pozostaje zagadką. Naukowcy ciągle nie potrafią odpowiedzieć choćby na takie pytania, jak neurony działają w sieci? Co się dzieje, gdy jeden obwód w mózgu ulegnie uszkodzeniu.

Projekt BRAIN (Brain Research Through Advancing Innovative Neurotechnologies) będzie realizowany przez instytucje państwowe, prywatne ośrodki badawcze oraz uniwersytety. Ma on doprowadzić do powstania nowych technologii rejestrowania aktywności pojedynczych komórek i całych układów nerwowych w mózgu.

Zdaniem prezydenta USA, obecny stan wiedzy nie pozwala na leczenie takich schorzeń jak choćby: choroba Alzheimera, autyzm czy skutki wylewu. Stworzenie dynamicznej mapy mózgu ma zmienić ten stan rzeczy.