Dolną granicę temperatury ustala trzecia zasada termodynamiki, nic nie może osiągnąć temperatury zera absolutnego, czyli –273,15°C. Dla naukowców to wyzwanie – nie ustają w wysiłkach, by do tej granicy jak najbardziej się zbliżyć. Zwykle posługują się w tym celu maleńkimi próbkami, na które składa się parę atomów, ale fizykom z Laboratori Nazionali del Gran Sasso we Włoszech udało się schłodzić do rekordowo niskiej temperatury –273,144°C coś naprawdę dużego – sześcian o masie 400 kg, który nazywają „najzimniejszym metrem sześciennym we Wszechświecie”.

Sześcian jest centralną częścią CUORE – Cryogenic Underground Observatory for Rare Events (Kriogeniczne Podziemne Obserwatorium Rzadkich Zdarzeń), urządzenia do wykrywania cząstek elementarnych o strukturze rosyjskiej matrioszki. Inną ciekawostką dotyczącą CUORE jest fakt, że do osłony eksperymentów przed promieniowaniem użyto w nim pięciu  ton ołowiu znalezionego we wraku rzymskiego statku zatopionego u wybrzeży Sardynii. Świeżo wydobyty ołów zawiera izotop ołów-210, który dyskwalifikuje go jako osłonę. Ponieważ jednak okres połowicznego rozpadu tego izotopu wynosi 22 lata, starożytny ołów nie jest już radioaktywny.