Z tej samej przyczyny, dla której nie możemy opróżnić na zapas kosza ze śmieciami. Choćbyśmy wielokrotnie opróżniali kosz, nie sprawi to, że śmieci będą się w nim gromadziły wolniej. Tak samo jest ze snem. Śpimy w pewnym dobowym cyklu, a podstawową funkcją snu jest regeneracja organizmu. Podczas czuwania mózg przetwarza i zbiera tysiące informacji, a w układzie nerwowym gromadzą się szkodliwe czy wręcz toksyczne substancje. Czas obniżonej aktywności podczas snu stwarza możliwość usunięcia zarówno niepotrzebnych informacji, jak i toksyn.

Szwajcarski neurofizjolog Alexander Borbely, twórca dwuczynnikowego modelu snu i czuwania, wytłumaczył niemożność wyspania się na zapas tym, że senność narasta wraz z przedłużającym się czasem czuwania, niezależnie od długości trwania wcześniejszego snu. Osoby próbujące wysypiać się na zapas powinny pamiętać, że zbyt długi sen jest niemal tak samo szkodliwy dla zdrowia jak zbyt krótki. Nadmierny sen powoduje problemy z ciśnieniem krwi, zwiększa ryzyko cukrzycy, migren i depresji, jest także przyczyną np. bólów pleców. Ponadto zbyt długie spanie zaburza nasz dobowy rytm.

Odp. Marta Koton-Czarnecka, doktor nauk biologicznych, dziennikarka naukowa i medyczna