Dobra wiadomość dla tych, którzy nie mogą doczekać się pierwszej gwiazdki. Dziś w nocy wypada maksimum roju Geminidów. Zjawisko jest widoczne w okresie między 8 i 21 grudnia. Jednak dopiero teraz będzie widoczne gołym okiem. Najlepszy moment na oglądanie spadających gwiazd będzie tuż przed wschodem słońca około godziny 7:30. W tym czasie na niebie może pojawić się nawet 120 meteorów w ciągu godziny. Co ciekawe, zjawisko jest obserwowalne na całej planecie.

Grudniowe spadające gwiazdy najlepiej oglądać w miejscu, gdzie niebo nie jest zanieczyszczone ziemskim światłem. Dlatego warto wybrać się za miasto. Niestety, mieszkańcom Polski centralnej i wschodniej będzie trudniej, bo w tych częściach kraju niebo będzie zachmurzone.

Geminidy to rój meteorów, który powstał w wyniku rozpadu planetoidy Phaethon. Co ciekawe, pierwsze wzmianki pojawiły się dopiero w XIX wieku. Zjawisko po raz pierwszy zaobserwował belgijski astronom A. Quetelet w grudniu 1830 roku. W nocy z 12 na 13 zobaczył na niebie 40 meteorów.