Dzisiejsze niebo rozświetlą spadające gwiazdy!

To ostatnie tego typu zjawisko, które będziemy mogli obserwować gołym okiem. Dzisiaj wypada maksimum roju Geminidów.

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie mogą doczekać się pierwszej gwiazdki. Dziś w nocy wypada maksimum roju Geminidów. Zjawisko jest widoczne w okresie między 8 i 21 grudnia. Jednak dopiero teraz będzie widoczne gołym okiem. Najlepszy moment na oglądanie spadających gwiazd będzie tuż przed wschodem słońca około godziny 7:30. W tym czasie na niebie może pojawić się nawet 120 meteorów w ciągu godziny. Co ciekawe, zjawisko jest obserwowalne na całej planecie.

Grudniowe spadające gwiazdy najlepiej oglądać w miejscu, gdzie niebo nie jest zanieczyszczone ziemskim światłem. Dlatego warto wybrać się za miasto. Niestety, mieszkańcom Polski centralnej i wschodniej będzie trudniej, bo w tych częściach kraju niebo będzie zachmurzone.

Geminidy to rój meteorów, który powstał w wyniku rozpadu planetoidy Phaethon. Co ciekawe, pierwsze wzmianki pojawiły się dopiero w XIX wieku. Zjawisko po raz pierwszy zaobserwował belgijski astronom A. Quetelet w grudniu 1830 roku. W nocy z 12 na 13 zobaczył na niebie 40 meteorów.

Więcej:astronomia