Eksperymenty psychologiczne mało wiarygodne

Profesor psychologii Brian Nosek z Uniwersytetu w Wirginii postanowił sprawdzić, na ile wiarygodne są badania psychologiczne. W tym celu po prostu powtórzył eksperymenty przeprowadzone wcześniej przez innych badaczy. Okazało się, że potwierdzenie wyników udało się uzyskać zaledwie w 39% przypadków.

Wyniki eksperymentów psychologicznych w wielu przypadkach są niewiarygodne – informują naukowcy w tygodniku „Science”.

Skąd tak niska wiarygodność? – Naukowcy są stale pod naciskiem. Muszą publikować, by dostać pracę, utrzymać stanowisko czy rozwijać swoją karierę. Jeśli wynik eksperymentu pasuje, to publikujemy. Natomiast nie musi to wcale oznaczać, że uzyskane wyniki uda się potwierdzić – tłumaczył Brian Nosek.

Wielu badaczy alarmuje, że ilość publikacji niestety nie przekłada się na ich jakość. Inni naukowcy podkreślają, że nie mają innego wyjścia, muszą publikować jak najwięcej, bo taki jest system.

Czytaj więcej: Testy, z których wynika wszystko i nic, szarlatani i niesprawdzone metody terapii – wiemy coraz więcej, ale i tak dajemy sobie wciskać psychologiczny kit.