Umiejętność grupowania przedmiotów czy organizmów według kategorii umożliwia nam właściwe reagowanie na zmiany w otoczeniu. Porządkowania i przypisywania elementów do określonych grup uczą się małe dzieci. Dzięki temu potrafią odróżnić kota od psa czy wskazać niepotrzebny element w grupie. Teraz badacze pokazali, że ta umiejętność nie dotyczy jedynie ludzi.

Badacze pokazywali różne obrazki dorosłej samicy goryla i czterem orangutanom w różnym wieku. Zwierzęta miały dopasować je do zdjęć innych przedstawicieli tego samego gatunku.

Okazało się, że małpy radziły sobie z tym zadaniem bez względu na to, czy musiały dobrać podobnych osobników, czy też pogrupować zdjęcia różnych zwierząt w kilka gatunków.

- Odkryta przez nas umiejętność goryli i orangutanów pokazuje, że abstrakcyjne kategorie mogą powstawać na podstawie obserwacji. Niepotrzebna jest do tego specyficzna wiedza czy wyrażenia językowe. Wyniki, które uzyskaliśmy, mogą wskazywać, że małpy być może wykorzystują podobne procesy myślowe do tych, z których korzystają ludzie - podsumowuje autor badania, które opublikowano w magazynie "PeerJ".