Rozpaczliwe sygnały zaczyna wysyłać ciało. Luiza, tracąc empatię, wytrzymała jeszcze cztery lata, aż powiedziała „dość!” i zmieniła pracę na taką, która wymaga innego rodzaju zaangażowania. Ania po dwóch latach doszła do ostatniego etapu wypalenia – apatii, było jej już wszystko jedno. Była tak wyczerpana, że konieczne okazało się zwolnienie lekarskie dla ratowania zdrowia.

Czy zauważasz u siebie pierwsze oznaki wypalenia zawodowego?

  • Czy twoja praca zaczyna cię nudzić?
  • Czy do swoich obowiązków zawodowych przykładasz się teraz mniej niż kiedyś?
  • Czy często dopada cię w pracy zmęczenie i spadek energii?
  • Czy aktywność zawodowa, która wcześniej sprawiała ci przyjemność, staje się teraz uciążliwym obowiązkiem?
  • Czy w niedzielę po południu czujesz się przygnębiony, kiedy myślisz o poniedziałkowym poranku i nadchodzącym tygodniu?
  • Czy odczuwasz lęk, idąc rankiem do pracy?
  • Czy twoi współpracownicy cię irytują?
  • Czy stajesz się zgorzkniały i cyniczny wobec kolegów, szefa i samej pracy?
  • Czy patrzysz niechętnym okiem na osoby, które czują się szczęśliwe w swojej pracy?
  • Czy konsekwencje trudnych sytuacji zawodowych zaczynają być widoczne poza pracą – w życiu małżeńskim, rodzinnym, towarzyskim?

Jeśli na pięć lub więcej pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znak, że czas zastanowić się nad przyczynami takiego stanu rzeczy, zadbać o kondycję psychofizyczną i zatrzymać rozwijające się wypalenie, póki jest na to czas (Oprac. Ewa Bilska)

 

Balansując między pracą a życiem

Co zatem można zrobić, by pracować, ale się nie wypalać? Na co zwracać uwagę? Ideałem, do którego wielu z nas dąży, jest równowaga między życiem zawodowym i osobistym. Termin work-life balance zrobił wyjątkową karierę. Co w praktyce oznacza? To stan, kiedy czujesz się w swoim życiu dobrze. Wszystko jest w nim na swoim miejscu, twoje ważne potrzeby są zaspokojone, sprawy idą w dobrym kierunku. Nie da się tego stanu osiągnąć raz na zawsze, to coś, co wypracowujemy każdego dnia.

Przypomina trochę balansowanie na linie. Wymaga to od nas uważności, świadomości swoich potrzeb oraz granic, szanowania swoich uczuć i sygnałów płynących z ciała oraz konsekwencji w działaniu. Jeśli chcesz go uzyskać, zacznij od określenia tego, jak chcesz, aby wyglądało twoje życie, i jak chcesz się w nim czuć. Następnie zastanów się, co pomoże ci osiągnąć ten stan: jakie działania, w jakich sferach życia. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, na co warto zwrócić uwagę.