Użytkownik systemu „Eco Cycle”, opracowanego przez japońską firmę Giken, po rejestracji dostaje kartę powiązaną z radiowym chipem umieszczonym na przednim kole roweru. Miesięczny abonament na korzystanie z garażu to 1800 jenów (ok. 60 zł).

Rowerzysta ustawia swój pojazd w wyznaczonym miejscu na naziemnej platformie i naciska zielony przycisk „start”. Jednoślad jest automatycznie transportowany pod ziemię, a system zapamiętuje jego lokalizację dzięki radiowemu chipowi.

Gdy właściciel chce znów skorzystać z roweru, podchodzi do platformy i zbliża swą kartę do czytnika. System odnajduje i dostarcza jego pojazd w ciągu ośmiu sekund.

Podziemny garaż to cylinder wysokości 11,6 m i średnicy 8,5 m. Rowery są w nim zabezpieczone przed deszczem, kradzieżą czy wandalizmem. Konstrukcja cylindra jest odporna na częste w Japonii trzęsienia ziemi.

W cylindrze znajdują się stojaki na 204 rowery. Są tak rozmieszczone, by pojazdy zajmowały jak najmniej miejsca. Przemieszczanie rowerów zapewnia komputerowo sterowana winda.

Więcej: www.giken.com/en/developments/eco_cycle/