W stanie nieważkości ciało astronautów wydłuża się nawet o 6 cm. Z tego powodu wielu z nich w czasie długich podróży kosmicznych cierpi na bóle pleców. Po zakończeniu misji astronauta jest cztery razy bardziej narażony na wypadnięcie dysku niż zazwyczaj.

Te obserwacje doprowadziły badaczy do projektu specjalnego, szytego na miarę kombinezonu, który będzie przeciwdziałał brakowi grawitacji. W jaki sposób? Kombinezon ma ściskać ludzkie ciało od ramion aż do stóp z podobną siłą, z jaką na Ziemi odczuwa się siłę grawitacji.

- To ogromne wyzwanie dobrze dopasować taki kombinezon. Taki strój musi ściśle przylegać do ciała, ale jednocześnie być bardzo komfortowy - mówi Simon Evetts z ESA.

Oddział medyczny Europejskiej Agencji Kosmicznej współpracuje z naukowcami z Kings College w Londynie i z Massachusetts Institute of Technology. Badacze wspólnie pracują nad nowymi projektami i prowadzą ich testy.

Premiera nowego kombinezonu odbędzie się w 2015 roku. Wtedy na kosmiczną misję wyruszy w nim astronauta z ESA,  Andreas Mogensen.