Lądownik Beagle-2 odnaleziony na Marsie po 11 latach

Po 11 latach odnaleziono brytyjski lądownik, którego wartość przekraczała 250 mln zł.

Zdjęcia przesłane przez amerykańską sondę Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) pozwoliły zlokalizować lądownik Beagle-2, którego kosmiczna misja rozpoczęła się w czerwcu 2003 roku. Beagle-2 miał wylądować na powierzchni Czerwonej Planety pół roku później, czyli 26 grudnia. Misja zakończyła się jednak niepowodzeniem. Łączność z lądownikiem została utracona, a specjaliści z ESA uznali, że Beagle-2 musiał rozbić się o powierzchnię Marsa.

Teraz, po 11 latach nowych informacji na jego temat dostarczyła sonda MRO, która nadesłała nowe zdjęcia z orbity Marsa. Widać na nich, że Beagle-2 wylądował zgodnie z planem i nie jest uszkodzony. Winę za brak sygnału ponoszą natomiast baterie słoneczne, które nie zadziałały prawidłowo. Z tego powodu nawiązanie kontaktu z lądownikiem nie było możliwe.

Zdaniem specjalistów z Europejskiej Agencji Kosmicznej jest to przykład słabo przygotowanej misji, w której zwiodło zarówno zarządzanie całym projektem, jak i budżet w wysokości 50 mln funtów, który był mocno niedoszacowany.

CZYTAJ TEŻ: