Waży ok. kilograma, a z wyglądu przypomina kota skrzyżowanego z pluszowym misiem. Olinguito to pierwszy od 35 lat ssak odkryty w zachodniej hemisferze.

Zidentyfikowanie zwierzęcia zajęło badaczom ponad dekadę. Olinguito to gatunek wyjątkowo trudny do wytropienia. Prowadzi nocny tryb życia, a w dzień ukrywa na gałęziach rozłożystych drzew podzwrotnikowej strefy.

W mglistych lasach Kolumbii i Ekwadoru stale utrzymują się chmury i mgła. W górskich partiach lasu zachodzi nieustanna kondensacja pary wodnej, dlatego dobra widoczność jest prawdziwą rzadkością.

Zwierzę, choć dopiero odkryte, już jest przedmiotem troski badaczy. Tak jak innym gatunkom z Ameryki Południowej, grozi mu wyginięcie. Powodem jest głównie gwałtowna wycinka lasów pod pola uprawne i postępująca urbanizacja.

WARTO WIEDZIEĆ

Olinguito jest najmniejszym ssakiem z rodziny szopowatych. Ma grube, wełniane futro, które jest gęstsze i bardziej kolorowe niż u jego najbliższego krewnego - Bassaricyona.

DIETA: Olinguito żywi się głównie owocami, ale także owadami i nektarem.

ZACHOWANIE: Te samotne zwierzęta żyją na drzewach i są aktywne głównie w nocy. Jego specjalnością są skoki.