Nadmiar soli niszczy wątrobę

Dieta o wysokiej zawartości soli niekorzystnie wpływa na wątrobę i może prowadzić do jej zwłóknienia – wynika z badania opublikowanego na łamach „Journal of Agricultural and Food Chemistry”.

Powszechnie wiadomo, że nadmierne spożycie soli może zaburzać gospodarkę wodną organizmu i powodować wzrost ciśnienia krwi. Teraz naukowcy z Uniwersytetu Jinan (Chiny) odkryli, że zbyt duża ilość soli może także uszkadzać wątrobę – zarówno u osób dorosłych, jak i rozwijających się płodów.

Badanie przeprowadzono na myszach. Dorosłym osobnikom podawano wodę z 4-procentową zawartością soli, a mysim zarodkom zapewniano rozwój w słonym środowisku.

Zaobserwowano, że nadmiar soli wywoływał zmiany w obrębie wątroby – prowadził do nieprawidłowego kształtowania się komórek, podwyższonego ryzyka śmierci komórkowej i obniżonego wskaźnika proliferacji (namnażania się komórek). W związku z tym zwiększał prawdopodobieństwo zwłóknienia tego narządu.

Jak się okazało, negatywnym procesom zachodzącym w wątrobie na skutek spożywania dużych ilości soli częściowo przeciwdziałała witamina C. Związek ten spowalniał rozwój nieprawidłowości.