Nanobiotyczne rośliny lepiej wykorzystają światło

Rośliny dodatkowo wzmocnione przez biologów potrafią znacznie lepiej wykorzystywać światło słoneczne.

Rośliny pełnią liczne, istotne funkcje w życiu naszej planety. Zapewniają niezbędne pożywienie, benzynę, tlen, którym oddychamy. Teraz naukowcy z MIT chcą sprawić, że rośliny staną się jeszcze bardziej przydatne niż dotychczas. Wszystko za sprawą nanomateriałów. To właśnie one mogą podnieść zdolności energetyczne roślin i dzięki temu wyposażyć je w nowe właściwości, takie jak na przykład monitorowanie poziomu zanieczyszczenia w powietrzu.

Eksperci z amerykańskiego uniwersytetu MIT wszczepili mikroskopijne rurki węglowe do chloroplastów, w których zachodzi proces fotosyntezy. Dzięki temu rośliny zaczęły wyłapywać nawet o jedną trzecią więcej światła słonecznego. Inny typ nanomateriałów sprawił, że zmodyfikowane rośliny mogły wykryć w powietrzu tlenek azotu.

Zdaniem naukowców ten sposób modyfikacji roślin znajdzie w przyszłości różne zastosowania: od produkcji energii, monitorowanie zanieczyszczenia powietrza aż do wykrywania chorób zakaźnych. Nową dziedzinę nauki określono jako “nanobionikę roślin”.