Nowa struktura w spermie. Może być odpowiedzialna za niepłodność, poronienia i wady u płodu

Problemy z jakością spermy mężczyzn to już nie pojedyncze przypadki. Sprawa jest o tyle trudna, że wpływ na nią ma wszystko – od odżywiania się, przez rytm dnia, po zdrowie fizyczne i psychiczne. Szukając odpowiedzi na to, co da się z tym zrobić, badacze trafili na zupełnie nowy fragment – centriolę o nietypowej budowie.

Naukowcy z Uniwersytetu Toledo przebadali centriole (podobne do rur struktury w komórkach, potrzebne do podziału cytoplazmy) plemników i znaleźli w nich anomalnie.

– Anomalie w budowie i funkcji nietypowej centrioli mogą być przyczyną niepłodności u par, gdzie nie można było rozpoznać przyczyny tego stanu i nie było dla nich możliwości terapii – ogłosił Tormer Avidor-Reiss, który przewodził badaniom. Według niego możliwe jest to, że takie nieprawidłowości w budowie mogą być przyczyną poronień oraz wad rozwojowych płodu.

Sprawnie działające centriole tworzą centrosomy, które potem w komórce jajowej ulegają podziałom. To rodzaj rusztowania, narzędzi do podziałów i dalszej budowy.

– Komórka jajowa ich nie zapewnia, ojciec posiada jedną rozróżnialną, chcieliśmy zatem dowiedzieć się, skąd pochodzi druga centriola obecna w zygocie – tłumaczy Avidor-Reiss – Wcześniej jej nie zauważano, bo ma zupełnie inną strukturę i układ białek niż znana centriola.

Odkryta nietypowa centriola posiada wystarczająco dużo białek, by pojawić się także po zapłodnieniu. Tylko jak wygląda jej wpływ na potencjalne problemy z płodnością? Tego jeszcze nie zgłębiono, ale jest to nowa ścieżka badań, która może doprowadzić nas do wyjaśnienia wielu przypadków, na które dziś nauka nie ma jednej odpowiedzi.