Nazca w Kazachstanie

Dotychczas najczęściej odkrywali je lotnicy, w ostatnich latach pojawiają się na zdjęciach satelitarnych udostępnionych w Google Earth – ich odkrywca może więc zostać każdy.

Mowa o geoglifach, ogromnych rysunkach, których najsłynniejszym przykładem są te pozostawione przez kulturę Nazca w Peru. Są tak ogromne, że dobrze widać je dopiero z lotu ptaka. Zdjęcia z Google Earth zdradziły obecność ponad 50 nieznanych dotąd geoglifów w Kazachstanie w obwodzie kostanajskim na północy kraju. Badaniem odkrycia zajęli się archeologowie z lokalnego Kostanajskiego Państwowego Uniwersytetu oraz naukowcy z Uniwersytetu w Wilnie.

Geoglify z Kazachstanu przedstawiają figury geometryczne: kwadraty, koła, krzyże, linie, jest też swastyka z trzema ramionami. Średnica rysunków wykonanych w większości z kopczyków ziemi wynosi od 90 do 400 metrów. Naukowcy na razie nie umieją powiedzieć o nich nic poza tym, że są bardzo stare. Przypuszczają jednak, że mogły służyć do oznaczania właściciela gruntu. Na Ziemi wciąż powstają nowe geoglify, takie jak australijski Marree Man, nieznanego autorstwa.

Więcej:Google Earth