Nieprzytomny się uczy

Brytyjski naukowiec udowadnia, że część pacjentów w stanie wegetatywnym potrafi się uczyć.

Jak donosi “New Scientist” nieprzytomni pacjenci mogą się uczyć. U badanych osób przebywających w stanie długotrwałej śpiączki, ale w pewnym stopniu przytomnych (tzw. minimally conscious state  – MCS) podczas prostego doświadczenia udało się wykształcić proste wyuczone odruchy. Doświadczenie polegało na emitowaniu dźwięku i – w tym samym czasie – dmuchaniu w oko, co wymusza mrugnięcie. U części pacjentów po jakimś czasie mrugnięcie następowało na sam dźwięk, gdy nie występowało dmuchnięcie w oko. Zdaniem autora eksperymentu wynik tego badania pozwala odnaleźć w grupie pacjentów zakwalifikowanych jako chorzy w stanie wegetatywnym takich, których mózg pracuje i wykazuje aktywność. Zdaniem Tristana Bekinschteina z Medical Research Council Cognition and Brain Sciences Unit w Cambridge (Wielka Brytania), takich chorych może być nawet 40 procent. Jak argumentuje naukowiec wyniki jego badań powinny wpłynąć na zmiany w diagnostyce takich pacjentów. h.k.