Nowe zęby wyrosły z moczu

Naukowcy wyhodowali nowe zęby z najmniej oczywistego źródła, czyli z moczu

Naukowcy wykazali, że mocz może być źródłem komórek macierzystych, z których mogą powstać drobne struktury przypominające zęby.

Teraz badacze mają nadzieję na to, że nowa technologia przysłuży się do odbudowy utraconych zębów. Na całym świecie trwają poszukiwania metod, które pomogą wyhodować nowe zęby w miejsce utraconych czy to z wiekiem, czy z powodu braku higieny.

Badania są prowadzone także dla pozyskiwania komórek macierzystych, z których można utworzyć dowolne tkanki organizmu.

Naukowcy z Instytutu Zdrowia i Biomedycyny w Kantonie wykorzystali jako “bazę” mocz. Eksperyment przeprowadzony na myszach potwierdził, że mocz pozwala uzyskać komórki macierzyste. Po wszczepieniu ich do organizmu zwierzęcia w ciągu trzech tygodni zaczęły przypominać zęby. Wykształcona struktura składała się z miazgi, zębiny i komórek szkliwa. “Zęby” nie były jednak tak twarde i wytrzymałe jak naturalne zęby.

Badania nie są gotową receptą dla dentystów, ale są na pewno krokiem w stronę spełnienia marzenia o całkowitej regeneracji ludzkiego uzębienia.