Nowy gatunek został ochrzczony jako Araguaia - od nazwy rzeki, w której został znaleziony. Naukowcy opisali swoje odkrycie w magazynie Plos One.

Delfiny rzeczne są bardzo daleko spokrewnione ze swoimi oceanicznymi kuzynami. Mają długie "dzioby", które umożliwiają polowanie na ryby ukryte w błotnistych warstwach przy dnie rzeki.

Jeden z lepiej poznanych gatunków rzecznych delfinów, zamieszkujących rzekę Jangcy, wymarł ok. 2006 roku. W rzekach Amazonki żyją natomiast tzw. delfiny różowe, uznawane za jedne z najbardziej inteligentnych gatunków rzecznych.

Delfiny Araguaia prawdopodobnie są spokrewnione z delfinami różowymi, ale zdaniem naukowców, do wyodrębnienia obu gatunków doszło ok. 2 miliony lat temu. Obecnie w wodach rzeki Araguaia żyje ok. tysiąca osobników.

- Delfiny rzeczne są jednymi z najrzadszych i najbardziej zagrożonych kręgowców na naszej planecie.  Nasze odkrycie to dowód na ciągle wielkie deficyty w naszej wiedzy o bioróżnorodności krainy neotropikalnej, a także wrażliwości na różnorodność biologiczną szczególnie coraz bardziej zagrożonych obszarach - podsumowuje jedna z autorek pracy, Nicole Dutra.