Odkryto najstarsze plemniki świata

Najstarsza próbka nasienia na świecie ma ok. 17 milionów lat i została pobrana z maleńkiej skamieniałej krewetki w jaskini w Queensland. W porównaniu z gametą, jest ogromna.

Próbka spermy pochodzi z epoki miocenu, sprzed ok. 17 milionów lat i należy do małego skorupiaka. Skamieliny odkrył zespół naukowy z Uniwersytetu w Południowej Walii na terenie Riversleigh w Australii. Znalezisko wzbudziło wielkie zainteresowanie badaczy, ponieważ okazało się, że próbki nasienia są niemal tak duże jak same krewetki.

Zespół zbadał 66 skamieniałości za pomocą promieniowania rentgenowskiego. W ten sposób udało się ustalić, że krewetki mają zalewie 1.26 mm długości, natomiast same plemniki – od 1,2 do 1,3 mm.

Profesor Mike Archer, paleontolog z UNSW podkreśla, że na stanowisku Riversleigh w północno-zachodnim Queensland odkryto już wiele niezwykłych prehistorycznych zwierząt, takich jak gigantyczne dziobaki i mięsożerne kangury. – Przyzwyczailiśmy się już do niezwykłych niespodzianek, które pojawiają się w tych rejonach. Jednak odkrycie skamieniałego nasienia, z zachowanymi jądrami plemników było czymś zupełnie nieoczekiwanym – mówi Mike Archer.

Wyniki badań opublikowano w magazynie Proceedings of the Royal Society.