Pradawny wąż z czterema nogami

Najstarsza skamielina węża z czterema nogami ma aż 113 milionów lat i pochodzi z Brazylii. Jest to kolejny dowód na to, że węże nigdy nie były zwierzętami wodnymi.

Wąż z Brazylii to najstarsza do tej pory odnaleziona skamielina tego typu. Naukowcy już wielokrotnie odnajdywali szczątki węży z kończynami tylnymi, jednak tym razem znaleziony gatunek został uznany za bezpośredniego przodka dzisiejszych węży.

Co ciekawe zwierzę nie wykorzystywało swoich delikatnych i króciutkich kończyn do poruszania się. Służyły mu one najprawdopodobniej do chwytania i przytrzymywania upolowanych ofiar. Skamielina nie wykazuje żadnych cech adaptacji zwierzęcia do życia w wodzie. Jest to kolejny argument w dyskusji paleontologów, który wskazuje, że węże ewoluowały na lądzie.

– To najbardziej prymitywny wąż, jakiego do tej pory udało się odnaleźć. I wszystko wskazuje na to, że nie było to zwierzę wodne – mówi dr Nick Longrichz Uniwersytetu w Bath, jeden z autorów badania, które opublikowano w magazynie Science.