Psy towarzyszyły ewolucji człowieka

Badania naukowców ze Szwecji wskazują, że udomowienie psów miało miejsce znacznie wcześniej niż do tej pory przypuszczano.

Badania genetyczne prowadzone przez naukowców ze Sztokholmu wskazują, że do oddzielenia psów od wilków mogło dojść 27 tys. lat temu. Badanie, opublikowane w magazynie Current Biology stawia pod znakiem zapytania wcześniejsze teorie, które zakładały, że psy zostały udomowione o wiele później, czyli ok. 15 tys. lat temu, w czasach, gdy społeczeństwa zbieracko-łowieckie zaczęły przekształcać się w rolnicze. Tłumaczy to także wyjątkowo silną więź między ludźmi i psami.

– Nasze badania pokazują bardzo głęboką więź, która od dziesiątków tysięcy lat istniała między ludźmi i psami. To dlatego tak bardzo kochamy psy. One stanowiły element naszej ewolucji do współczesnego społeczeństwa – komentuje jeden z badaczy.

Naukowcy analizowali materiał genetyczny pobrany z niewielkiej kości wilka znalezionej w północnej Syberii. Dzięki zastosowaniu datowania radiowęglowego naukowcy ocenili, że kość pochodzi sprzed 35 tys. lat.