Międzynarodowy zespół naukowców odkrył nową egzoplanetę, która znajduje się o wiele bliżej niż jakakolwiek inna planeta tego typu. Tak blisko, że naukowcy będą mogli zbadać jej potencjalną atmosferę. Odkrycie opisano w magazynie Nature.

Skalista planeta, na razie znana jako GJ 1132b, swoimi rozmiarami bardzo przypomina Ziemię. Leży zaledwie 39 lat świetlnych od naszej planety w gwiazdozbiorze Vela, widocznym z półkuli południowej. Zdaniem odkrywców jest to jakby planetarna siostra Wenus.

Planeta krąży blisko wokół małego czerwonego karła o nazwie GJ 1132. Temperatury panujące na jej powierzchni są bardzo wysokie i dochodzą do 260 st. C. Mimo tego, jest to jedna z chłodniejszych, poznanych do tej pory egzoplanet. Zdaniem naukowców może to oznaczać, że posiada pewnego rodzaju atmosferę.

Odległość 39 lat świetlnych sprawia, że do GJ 1132b ciężko będzie kiedykolwiek dotrzeć przy pomocy statku kosmicznego. Jednakże zbadanie atmosfery tej planety pozwoliłoby ustalić, jakie warunki panują na jej powierzchni.