“Kwantowy Kot z Cheshire” narodził się w laborarium

Naukowcom udało się po raz pierwszy w historii odseparować cząsteczkę od jej właściwości fizycznych. W ten sposób powstał “Kwantowy Kot z Cheshire” zwany także “Kotem-Dziwakiem”.

Fenomen otrzymał swą nazwę po niezwykłym kocie z “Alicji z Krainy Czarów”, który potrafił nagle zniknąć pozostawiając w przestrzeni jedynie tajemniczy uśmiech. Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego w Wiedniu pracowali na wiązce neutronów. W pewnym momencie oddzielili je od tzw. momentu magnetycznego. W ten sposób, tak jak Kot z Cheshire był oddzielony od własnego uśmiechu, tak cząsteczki oddzielono od ich właściwości fizycznych. Wyniki doświadczenia opisano w piśmie Nature Communications.

Zdaniem naukowców taki eksperyment można przeprowadzić na każdym, dowolnym obiekcie kwantowym. Tego typu badania mogą znaleźć zastosowanie w precyzyjnej meteorologii i pomóc w odfiltrowaniu zakłóceń podczas pomiarów precyzyjnych układów kwantowych.

Warto dodać, że kwantowy kot z Cheshire nie jest spokrewniony z innym słynnym czworonogiem fizyki – kotem Schroedingera To hipotetyczne zwierzę ma inną ciekawą cechę – może być jednocześnie i żywe, i martwe.

Więcej:fizykanauka