Według naukowców ESA odkrycie azotu jest niezwykle istotne, ponieważ to właśnie molekularny azot był jedną z dominujących cząsteczek w okresie formowania Układu Słonecznego. Azot występuje także  atmosferze Ziemi, Plutona i Trytona, czyli księżyca Saturna.

Wyniki uzyskano na podstawie 138 pomiarów wykonanych przez Rosettę w październiku ubiegłego roku, gdy sonda znajdowała się w niewielkiej odległości od komety. Odkrycia dokonano za pomocą spektrometru ROSINA, zbudowanego przez badaczy z Uniwerystetu w Bernie. ROSINA jest w stanie odróżnić cząsteczki o niemal identycznej masie molekularnej, takie jak np. tlenek węgla i molekularny azot.

"Odnalezienie azotu cząsteczkowego stawia prowadzi do kolejnych pytań na temat warunków, w jakich powstała kometa. Oznacza to bowiem, że w owym czasie musiały panować wyjątkowo niskie temperatury, by cząsteczki mogły zostać uwięzione w warstwie lodu" - tłumaczył Martin Rubin z Uniwersytetu w Bernie w czasopiśmie Science.

CZYTAJ TEŻ: Pierwsze dane, które udało się uzyskać dzięki misji Rosetta wskazują, że woda z pokrywy lodowej komety jest inna niż na naszej planecie.