Potężna rosyjska rakieta nośna Angara A-5 została wystrzelona z kosmodromu w Plesiecku na północnym zachodzie Rosji. Masywna rakieta ma 55 metrów wysokości, a jej masa startowa do 773 tony. Cel misji to wyniesienie próbnego ładunku o masie dwóch ton na orbitę geostacjonarną, która znajduje się na wysokości 35 tys. km. W przyszłości tego typu rakiety mają wynosić w przestrzeń kosmiczną ładunki o masie nawet 24 ton. W planach jest także budowa jeszcze cięższej rakiety, która udźwignie ładunek ważący 35 ton.

Pierwszy testowy lot Angary odbył się w lipcu tego roku. Tego typu rakiety są budowane w całości na terenie Rosji przez zespół Państwowego Produkcyjno-Badawczego Centrum Kosmicznego im. M. Chruniczewa. Rakiety mają budowę modułową. Dzięki temu można w łatwy sposób dostosować je do różnych warunków i swobodnie dobierać moc rakiet w zależności od potrzeb.

Ich twórcy podkreślają, że spalanie paliwa w rakietach typu Angara jest znacznie mniejsze niż w innych, podobnych obiektach. W przyszłości Angary mają zastąpić inne rosyjskie rakiety, Protony.