Eiksundtunnel, zaprojektowany przez Oddbjoerna Pladsena, jest częścią trasy biegnącej w poprzek fiordu Eiksund. Składają się na nią trzy tunele i most. Najdłuższy tunel ma prawie osiem kilometrów długości i biegnie na głębokości 287 metrów poniżej poziomu morza. Nowootwarty tunel odciąży promy, które do tej pory łączyły cztery norweskie gminy ze stałym lądem. 14-kilometrową trasę zaplanowano już 14 lat temu, jednak budowa zaczęła się dopiero przed pięcioma laty. Norwegowie wydali na tę inwestycję 122 mln euro. Przy okazji przetestowano nowy sposób na przesiąkanie wody przez skały – do podziemnych cieków wlewano wodną zawiesinę wapienia, który krystalizował w szczelinach zamykając przecieki. Do tej pory najgłębiej przebiegającym tunelem była inna norweska budowla łącząca wyspę Hitra z lądem niedaleko Trondheim. Tunel ten schodzi tylko na 264 metry poniżej poziomu morza.
Samochodem 287 m pod powierzchnią morza
Najgłębszy tunel drogowy świata został otwarty w Norwegii.25.02.2008·Przeczytasz w 1 minutę