Siła sprzeczności

Chcąc przekonać ludzi, że masz rację, konsekwentnie trzymasz się jednej wersji? Zmień strategię!

Z badań przeprowadzonych na Stanford University wynika, że niestałość w poglądach jest paradoksalnie lepszym narzędziem perswazji.

Uczestnicy badania przeprowadzonego przez Zakary’ego Tormalę wyobrażali sobie, że od zaufanej osoby dostają radę na temat stanu swojego zdrowia. Połowa badanych myślała o jednym spójnym treściowo komunikacie (np. „twoje objawy są powodem do zmartwień”), a reszta – dwóch sprzecznych (np. „nic się nie przejmuj”, a potem „źle wyglądasz”). Następnie wszyscy oceniali, w jakim stopniu rada przekonałaby ich do zapisania się do lekarza.

Bardziej przekonane były osoby słuchające sprzecznych rad! „Sprzeczne komunikaty mogą prowadzić do refleksji nad powodem zmiany opinii, a także do głębszego rozważenia racji osoby przekonującej” – tłumaczy Zakary Tormala na łamach „Journal of Experimental Social Psychology”. Może więc zakochany mężczyzna do wybranki powinien wpierw powiedzieć: „nie wychodź za mnie”, a dopiero potem poprosić ją o rękę?