Ślady życia na Marsie?

Amerykański łazik Curiosity odnalazł na Marsie metan, gaz, który na Ziemi pochodzi niemal wyłącznie od organizmów żywych.

Nowe odkrycia marsjańskiego łazika Curiosity zostały opisane na łamach magazynu naukowego “Science“.

Badania prowadzone przez Curiosity wskazują na stałą obecność niewielkich ilości metanu w atmosferze Marsa. Łazik odnotowuje też szereg krótkotrwałych skoków, gdy stężenie tego gazu rosło nawet 10-krotnie.

Obecność metanu na Marsie wzbudziła wielką ciekawość naukowców, ponieważ na Ziemi aż 95% tego gazu ma pochodzenie organiczne i ściśle wiąże się z cyklem życia zwierząt i roślin. Teraz badacze zastanawiają się, czy na Marsie metan może sygnalizować obecność jakichś form życia obecnie lub w przeszłości. Metan na Marsie może mieć także pochodzenie geochemiczne.

– To wielki przełom w badaniach Czerwonej Planety. Po raz pierwszy znaleźliśmy substancje organiczne na Marsie. Jest takie prawdopodobieństwo, że substancje te pochodzą od organizmów żywych. Teraz już musimy brać pod uwagę taką ewentualność – powiedział John Grotzinger z California Institute of Technology.

CZYTAJ TEŻ: