Ćwiczenia zostały opracowane i opublikowane w 1932 roku przez Johannesa Schulza, który korzystał z metod stosowanych w jodze oraz medytacji zen, bez ich mistyczno-religijnego aspektu.

Trening autogenny Schultza, bo tak nazywane sa ćwiczenia, to wewnętrzna medytacja, nakierowana na leczenie dolegliwości psychosomatycznych, nerwic i nadpobudliwości.

Trening polega na wyobrażaniu sobie pewnych stanów – uczucia ciepła i ciężkości – w określonych miejscach w ciele i w określonej kolejności.

Cały trening autogenny powinien trwać 15–20 minut, ale warto zacząć od 3–5 minut (tylko z uczuciem ciężaru). Po kilku treningach można rozszerzyć zakres elementów i wyobrażać sobie uczucie ciężaru oraz ciepła przez 10 minut.

 

Ćwiczenie

Usiądź lub połóż się wygodnie, zamknij oczy i pomyśl:

  • ­→ moje prawe ramię jest ciężkie;
  • ­→ moje ręce i nogi są ciężkie i ciepłe (powtórz trzykrotnie);
  • ­→ moje serce bije powoli i regularnie (powtórz trzykrotnie);
  • ­→ czuję ciepło w okolicy splotu słonecznego (powtórz trzykrotnie);
  • ­→ moje czoło jest chłodne;
  • ­→ moja szyja i ramiona są ciężkie (powtórz trzykrotnie).