Statek kosmiczny ATV pomyślnie przycumował do ISS

O godzinie 16:45 czasu polskiego największy europejski statek kosmiczny ATV (Automated Transfer Vehicle) dotknął węzła cumowniczego rosyjskiego modułu „Gwiazda” na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

To cumowanie było dla Europejskiej Agencji Kosmicznej chwilą decydującą, pierwszy lot „inteligentnego” bezzałogowego statku transportowego był bowiem najważniejszym sprawdzianem dla tego największego i najbardziej skomplikowanego współczesnego pojazdu kosmicznego (nie licząc wahadłowców). Przed ostatecznym przycumowaniem Jules Verne przeszedł dwie próby generalne – 29 i 31 marca. W trakcie drugiej próby zbliżył się on do stacji na odległość zaledwie 11 metrów. Tym razem statek również „zawisł” na pewien czas w tym właśnie punkcie, po czym pomyślnie przycumował. „Kosmiczna ciężarówka” wykorzystała w czasie cumowania nowy optyczny system określania swojego położenia w stosunku do stacji. W przyszłości na bazie ATV europejscy inżynierowie planują stworzyć całą linię statków kosmicznych, w tym również załogowych. Niektóre będą mogły latać nie tylko na orbitę okołoziemską, lecz również np. na Marsa.
JSL