Tak zmieniła się Ziemia. Projekt NASA ujawnia skalę zmian klimatu

“Images of Change” to projekt amerykańskiej agencji NASA, w ramach którego udostępniono ponad 500 zdjęć pokazujących wpływ zmiany klimatu oraz działalności człowieka na naszą planetę. Zestawienie fotografii sprzed kilku a nawet kilkudziesięciu lat ze współczesnymi obrazami doskonale pokazuje, jak szybko następują zmiany.
Tak zmieniła się Ziemia. Projekt NASA ujawnia skalę zmian klimatu

Większość ujęć to zdjęcia satelitarne, ale nie brakuje też fotografii krajobrazowych. Czasami zdjęcia z „kiedyś” i „dziś” dzielą dziesięciolecia, innym razem zaledwie miesiące, ale tyle wystarczy, aby ukazać przemiany będące połączeniem zmian klimatu, urbanizacji, powodzi, susz i pożarów.

Na fotografiach możemy zobaczyć kurczące się lodowce Nowej Zelandii, śnieg na Saharze, topnienie lodu w Kanadzie, a nawet wstrzymanie ruchu w Wuhan w Chinach, do którego doprowadził wybuch epidemii koronawirusa.

Jedne z najbardziej poruszających zdjęć to te przedstawiające Arktykę. NASA zestawia tu fotografie z 1984 i 2020 roku. Widać na nich zauważalną zmianę w zasięgu zamarzniętego regionu i to jak bardzo zmalał w ciągu ostatnich 36 lat.

Pokrywa lodowa Arktyki, porównanie obrazu z roku 1984 (po lewej i 2012 (z prawej). Przesuń środkowy pasek, aby porównać obrazy. (fot. NASA/Images of Change)

– Przy obecnym tempie, w jakim postępuje ten spadek, jest bardzo prawdopodobne, że letnia pokrywa lodowa Arktyki całkowicie zniknie do końca tego stulecia – mówi Joey Comiso, naukowiec z NASA.

Naukowcy z National Snow and Ice Data Center (NSIDC) twierdzą, że w 2020 roku odnotowano drugi najniższy w historii zasięg lodu morskiego w Arktyce (w 42-letniej historii zapisów). - Nie tylko kurczy się zasięg lodu latem, ale też lód staje się cieńszy. To podwójna strata – mówi dyrektor NSIDC Mark Serreze.

Wysychające jezioro w Chile. Stan na 2014 rok (po lewej) i na 2019 rok (po prawej) (fot. NASA/Images of Change)

Rekordowo niski zasięg lodu morskiego w Arktyce odnotowano w 2012 r., a od początku zapisów w 1979 r. utrzymuje się długoterminowy trend spadkowy, wynoszący około 12 procent utraty lodu morskiego na dekadę.

Podczas, gdy w Arktyce zaczyna brakować lodu, NASA zarejestrowała również zdjęcia  śniegu na skraju Sahary, gdzie spadł w grudniu 2016 r. Inne zdjęcia pokazują islandzki lodowiec, który praktycznie już nie istnieje, a w jego miejscu pojawiła się woda i roślinność. Kolejne fotografie pokazują pożary lasów w Argentynie, czy powódź w Pakistanie.

NASA uchwyciła również fotografie obrazujące wydarzenia ważne społecznie – jak wstrzymany przez pandemię ruch.

Zdjęcie satelitarne pokazujące skutki wstrzymania ruchu w Wuhan (fot. NASA/Images of Change)

Wszystkie zdjęcie wraz z opisami lokalizacji i zmian, jakich dotyczą, można znaleźć na oficjalnej stronie projektu „Images of Change”. „Niektóre z tych zmian są związane ze zmianami klimatycznymi, inne nie” - twierdzi NASA, dodając, że niektóre pokazują wpływ ludzkości na planetę, którą nazywamy domem.

„Niektóre dokumentują skutki urbanizacji lub spustoszenia przez naturalne zagrożenia, takie jak pożary i powodzie. Wszystkie pokazują naszą planetę w stanie ciągłego ruchu” - czytamy.

Lodowiec Muir na Alasce. Po lewej zdjęcie z 1941 roku, po prawej - z 2004 (fot. NASA/Images of Change)