Tchórz rozmnożony dzięki nasieniu sprzed 20 lat

To może być nadzieja dla krytycznie zagrożonych gatunków zwierząt. Naukowcom udało się rozmnożyć tchórza czarnołapego dzięki nasieniu, które pobrano 20 lat temu.

Międzynarodowy zespół badaczy wykorzystał plemniki podbrane w latach 80. ubiegłego stulecia od tchórza czarnołapego o imieniu “Scarface”, jednego z ostatnich żyjących przedstawicieli tego gatunku. Materiał genetyczny zwierzęcia został zamrożony i wykorzystany teraz, w ramach programu reintrodukcji. Niedawno na świat przyszło 8 osobników tego gatunku. Część z nich to właśnie potomkowie tchórza Scarface.

Ten ssak z rodziny łasicowatych był uznany za zagrożonego wyginięciem od 1965 roku. W 1996 wymarł w stanie dzikim. Od tamtej pory podejmowano próby odzyskania gatunku. Część z nich okazała się skuteczna. W 2006 roku liczba osobników żyjących na wolności przekroczyła 223.

– Nasze badanie pokazuje, jak ważne jest przechowywanie nasienia czy innych biomateriałów pobranych od rzadkich czy zagrożonych gatunków – mówi Paul Marinari ze Smithsonian Conservation Biology Institute.

Wyniki badania opisano na łamach magazynu Animal Conservation.